نگاه نگاه

خانه / ترجمه

چگونه کلاس درس خود را برای اولین روز مدرسه آماده كنيم؟

زهرا علي اكبري(گروه نگاه)
۱۳۹۷/۰۶/۱۹
با شروع سال تحصيلي جديد، اولين چيزي كه ممكن است ذهن يك معلم را به خود مشغول كند اين است كه براي كلاس درس چه كارهايي انجام دهم تا محيطي جذاب ، منظم ، مهارت آموز و توام با يادگيري و نشاط را براي دانش آموزان فراهم كنم . متني كه مي خوانيد يافته هاي پژوهش هاي معلمي است كه بيش از ده سال در مدارس مختلف دولتي و غير دولتي كاليفرنيا مشغول به تدريس و تحقيقات آموزشي مي باشد و اين يادداشت را در سال 2018 آماده كرده است و با ارائه روش هايي ساده و تقريبا بدون هزينه براي رفع نگراني معلمان در شروع سال تحصيلي اختصاص داده است.

by Beth Lewis (June 15, 2018)

 

در 10 مرحله آسان مقدمات اوليه واصلی کلاس درس خود را براي شروع سال تحصيلي آماده کنید.

با شروع سال تحصیلی و حضور دانش آموزان جديد در مدرسه ، معلمان فرصتی تازه برای بازنگري روش تدريس و آرايش فضايي و محيطي کلاس درس خود به دست می‌آورند. بدون شك هر انتخاب و تصميمي که معلم انجام می‌دهد پیامی به دانش آموزان، والدین آن‌ها و هرکسی که از کلاس وي بازديد می‌کند، ارسال می‌کند. شما  از طریق مبلمان كلاسي (چيدمان نیمکت‌های دانش‌آموزی)، کتاب‌هاي درسي و غيردرسي مفيد، ایستگاه‌های یادگیری و حتی مكان قرار گيري میز و صندلي معلم، ارزش‌ها و اولویت‌های کلاس خود را مي توانيد به مخاطبان عرضه كنيد. کلاس شما باید احساس آرامش، سازماندهي مطلوب و انرژی مثبت و همچنین جدیت در یادگیری را طرح کند.

به عنوان يك معلم پيشنهاد می‌ كنم مراحل زير را به‌طور مستمر برای به حداکثر رساندن سازماندهي و کار آیی کلاس درس خود دنبال کنید.

آنچه شما نیاز دارید:

*مبلمان کلاس درس (میز، صندلی، قفسه کتاب و غیره)

* کتاب‌های درسی و کتاب غیردرسی مفيد برای کتابخانه کلاس

* پوستر برای به اشتراک گذاشتن قوانین کلاس و سایر اطلاعات کلیدی

* یک پوستر الفبا / دست خط واضح و آشكار حروف به‌عنوان مرجع آسان دانش آموزان

*ابزار و وسايل لازم برای تزئین تابلو اعلانات (کاغذ رنگي، دکمه‌های رنگي، تراكت و غیره)

*تجهیزات آموزشی (کاغذ، مداد، تراش، پاک‌کن، قیچی و غیره)

*تجهيزات اختیاری: کامپیوتر، گیاهان، وسايل بازی و غيره

اين 10 مرحله را انجام دهيد:

                تصمیم بگیرید چگونه میزهای دانش آموزان را در كلاس درس قرار دهید.  

          اگر می‌خواهید روزانه یادگیری مشاركتي را تأکید کنید، بهتراست نیمکت‌های دانش آموزان  را    به شكل گروهي و خوشه‌ای در نظر بگيريد تا همکاری‌ها آسان‌تر و بهتر صورت بگيرد. اگر        می‌خواهید حواس‌پرتی‌ها و گفتگوهاي دونفره مزاحم را به حداقل برسانید، جدا کردن هر نيمكت از نيمكت کناري و ایجاد يك فضاي كوچك برای جلوگیری از سوء رفتارها را در نظر داشته باشيد. شما همچنین می‌توانید نیمکت‌ها را در ردیف‌ها و یا نیمه دایره قرار دهید. دقت داشته باشيد هر آنچه انتخاب  می‌کنید، باکلاس و وسايل موجود هم‌خوانی داشته باشد و تلاش كنيد از فضای زیاد بين خودتان و   دانش آموزان دوری‌کنید تا به‌راحتی بين آنان بتوانيد حرکت کنید ، صحبت كنيد و گوش كنيد.

               اهميت مكان قرارگیری میز و صندلي معلم

بعضی از معلمان از میز خود به‌عنوان یک ایستگاه فرماندهی و مرکزی استفاده می‌کنند، درحالی‌که با اين تصور، دانش آموزان از ميز معلم به‌عنوان یک مركز نگراني و استرس ياد می‌کنند و به‌ندرت به آنجا می‌روند. بسته به نحوه چيدمان میز شما به‌عنوان بخشی از سبک آموزشی و روش تدریس تان، نقطه‌ای از كلاس را برايميز و صندلي معلم انتخاب کنید که نیازهای شمارا در برقراري ارتباط بادانش آموزان برآورده کند. اگر فضاي كلاس بسيار توده وار و متراكم است، آن را در یک نقطه کمتر آشکار قرار دهید.

                مشخص كنيد چه چیزی بر روي ديوارهاي كلاس و مقابل چشم دانش آموزان باشد.

ازآنجایی‌که دانش آموزان بیشتر ساعات خود را در مدرسه ودر کلاس درس می‌گذرانند، درباره آنچه روی دیوارها قرار می‌دهید، بسیار محتاطانه عمل کنید. شاید شما می‌خواهید با قرار دادن قوانین طبقاتی در یک بولتن برجسته، انضباط را تأکید کنید و یا شاید یک فعالیت یادگیری روزانه باشد که نیاز به فضای مطلوب برای مشاهده دارد تا همه دانش آموزان بتوانند آن را ببینند. نصب این موارد را جذاب و تعهدآور ونه گیج‌کننده و منحرف‌کننده براي ذهن دانش آموزان در نظر بگيريد. باوجود همه‌ی این‌ها، تمام نگاه‌ها باید به معلم باشد و نه لزوماً یک انفجار رنگی از کلمات و تصاویر بر روي ديوارها که انحرف از دستورالعمل اصلي آموزش است.

                سازماندهی و چيدمان کتابخانه کلاس

درست مثل یک کتابخانه عمومی، مجموعه کتاب‌های کلاس درس شما باید به شکل منطقی سازماندهی شود تا دانش آموزان بتوانند در طول سال تحصیلی ضمن برقراري ارتباط با کتاب‌ها، كتابخانه را نگه‌داری و حفظ کنند. این چيدمان می‌تواند به معنی مرتب‌سازی کتاب‌ها با توجه به سبک کتاب‌ها، سطوح خواندن، ترتیب حروف الفبا یا معیارهای دیگر باشد. همچنین در نظر گرفتن یک فضای راحت و ساكت برای کتاب‌خوانی دانش آموزان در زمان استراحتشان لازم و اثرگذاراست. خلاقيت معلم و امكانات كلاس مي تواند به عنوان مثال " قالیچه خواندن" را تعريف كند.

                فضايي برای طرح موارد انضباطي كلاس فراهم کنید.

عاقلانه است که قوانین كلاس خود را در یک نقطه برجسته قرار دهید تا همه بتوانند درهر روز سال تحصیلی آن‌ها را ببینند. به‌این‌ترتیب، هیچ فرصتی برای بحث، سوءتفاهم یا ابهام در مسائل انضباطي وجود نخواهد داشت. اگر یک کتاب با معيارهاي انضباطي و يا نمودارهاي تلنگري براي تخطي كنندگان داريد، فضايي مطلوب براي آن دركلاس درس نظر بگيريد. البته لازم است در مسائل انضباطي از برخورد تند و تحقير كننده در برخورد با دانش آموزان دوري كنيد.

                برنامه‌ریزی برای نیازهای دانش آموزان

اطمینان حاصل کنید که مواد اولیه و لازم براي تحصيل در مدارس در دسترس راحت و آسان دانش آموزان قرار می‌گیرد. این ممکن است شامل انواع مختلفی از کاغذ نوشتن، مداد تیز، تراش، پاک‌کن، ماشین‌حساب، خط كش، قیچی و چسب باشد. این مواد را در یک قسمت مشخص از کلاس درس سازماندهی کنید.

نقش تکنولوژی در کلاس درس را تعريف كنيد.

قرار دادن رایانه در کلاس، نقش تکنولوژی را در تدريس شما بازی می‌کند. اگر شما طرفدار رویکرد سنتی آموزش به همراه تکنولوژی به‌عنوان مکمل هستيد، احتمالاً معتقديد كه کامپیوترها در انتهاي كلاس یا گوشه‌ای دنج قرار گيرند. از طرفي اگر تکنولوژی را در اغلب درس‌ها ادغام می‌کنید، ممکن است بخواهید کامپیوترها را در سراسر كلاس ترکیب کنید تا به‌راحتی قابل‌دسترس باشند. این انتخاب شخصی بر اساس باورهای شما در مورد آموزش در قرن 21 در ترکیب با تکنولوژی موجود در محوطه كلاس درس شماست.

 نكات آموزشي و تربيتي را از طريق تراكت روي تابلوها بيان کنيد.

تقریباً در هر کلاس دوره ابتدایی، تابلوهای تبلیغاتی روی دیوار وجود دارد که نیازمند تم‌ها، نمایش‌ها، رنگ بندي متنوع و چرخش منظم است. یک یا دو تابلو اعلان را به‌عنوان محتواي فصلی انتخاب کنید و به‌این‌ترتیب تمرکز کنید که آن‌ها را به‌موقع و با توجه به تعطیلات فعلی، فعالیت‌های آموزشي و مهارتي و یا فعالیت‌های کلاسي و گروهي مرتبط سازید.

 بعضی از سرگرمی‌ها را در كلاس درس بگنجانيد.

بدون شك مدرسه ابتدایی باهدف آموزش و یادگیری است (در دوره‌های ديگر تحصيلي دانش‌آموز يادگيري اوليه را گذرانده است و مباحث ديگري براي وي مطرح می‌شود)؛ اما اختصاص زماني برای دانش آموزان براي اينكه با وسايل بازي و سرگرم‌کننده (شخصي و يا موجود در كلاس درس) ارتباط برقرار كنند و بازي كنند ،اتفاقي است كه دانش آموزان برای یک‌عمر آن را به یاد خواهند داشت. امكان تجربه بازي، ارتباط با طبيعت، هم‌صحبتی با همسالان، همكاري و محبت و...را در كلاس درس باعث شويد.

 به حداقل رساندن درهم‌ریختگی‌ها و حداکثر شدن کارکردها

قبل از اینکه دانش آموزان جدید (و والدین آن‌ها) در اولین روز مدرسه به کلاس درس وارد شوند، نگاهی تازه به اطراف کلاس خود داشته باشيد، آیا پس از چيدمان، هنوز چيزهاي کوچکی وجود دارد که می‌توانند در یک كمد قرار داده شوند تا كلاس مرتب ديده شود؟ آیا هر بخشی از اتاق به یک هدف روشن و کاربردی اختصاص دارد؟ چه پیام‌هایی را با ظاهر کلی کلاس خود در نگاه اول می‌فرستید؟ ...تغییرات لازم را انجام دهید.

 

دو نكته:

*کلاس‌های همکاران خود را بازديد كنيد

برای ایده برداري و الهام گرفتن، به کلاس‌های دیگر معلمان در مدرسه برويد و اگر لازم بود و ويژگي خاصي را ديديد، به آن‌ها بگویید که چرا تصمیم‌گیری‌های و سازماندهی خاصی را انجام داده‌اند. از اشتباهات خود یاد بگیرید و در مورد کپی کردن ایده‌های درخشان ديگران که با شیوه و منابع آموزشی‌تان هم‌خوانی دارد، نگران نباشید و به‌عنوان سپاس و قدردانی از ایده‌های آن‌ها، بهترين تصميماتي كه براي كلاس درس و آموزش دانش آموزان داريد با آن‌ها به اشتراک بگذارید. فراموش نكنيم كه همه ما در حرفه معلمي از یکدیگر یاد می‌گیریم.

 

*نگران تغییرات نباشید

زماني که سال تحصیلی شروع می‌شود، ممکن است متوجه شوید که جنبه‌های خاصی از کلاس درس به طوری‌که شما در ابتدا تصور می‌کردید، کاملاً کار نمی‌کند و اهداف شمارا عملياتي نمی‌کند. بدون نگرانی! فقط قطعاتی را که اکنون به نظر می‌رسد منسوخ‌شده حذف کنید و ویژگی‌های جدیدی که اکنون می‌دانید نیاز دارید به كار بگيريد. در صورت لزوم، تغییرات را به‌طور خلاصه به دانش آموزان خود معرفی کنید. بهتر است هرچند وقت یک‌بار با یک نگرش عملی و انعطاف‌پذیر، روش تدريس و كلاس درس خود را ارزیابی كنيد تا کلاس شما یک مکان پر جنب‌وجوش، خلاق، شاد و سازمان‌یافته برای یادگیری در طول سال تحصيلي باشد.

کلید واژه ها : خلاقيت, سال تحصيلي, چيدمان , نيمكت

نيروي انساني توانمند و اماكن مناسب؛ راه‌حل‌های آموزش‌وپرورش ...

معصومه بيات(معاون برنامه‌ريزي و مخاطب پژوهي مركز اطلاع رساني و روابط عمومي)

مدرسه محوري يا هژموني كاركرد مدارس

عباس شكوري شالدهي(پژوهشگر تعليم و تربيت)

منابع انساني ركن مهم تحول و حوزه پرورشي پيشرو و متفاوت نسبت...

عليرضا كاظمي(معاون پرورشي و فرهنگي وزارت‌ آموزش و پرورش)

ما هم ضرب المثل می‌شویم؟

احمد عربلو(نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان)

در سودای، شکستن دست سوداگران کتاب‌های کمک‌درسی

بابک نیک‌طلب(شاعر و کارشناس ادبیات کودک ونوجوان)

کتابهایی چون روغن، شامپو و برنج ...

سپیده چمن‌آرا (نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان)

آفات فست‌فودهای آموزشی یا بازار یوسف‌های ارزان

حبیب یوسف‌زاده (نویسنده و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان)

مدرسه محوري يا هژموني كاركرد مدارس

عباس شكوري شالدهي(پژوهشگر تعليم و تربيت)

منابع انساني ركن مهم تحول و حوزه پرورشي پيشرو و متفاوت نسبت...

عليرضا كاظمي(معاون پرورشي و فرهنگي وزارت‌ آموزش و پرورش)

کلینیک رایانه

مسلم ملکی( دبير هنرستان کاردانش عشایری و شبانه روزی شهدای شاه صاحب )

ارسال نظرات