نگاه نگاه

خانه / آموزش و پرورش تطبيقي

تاثیر تمرکززدایی بر موفقیت دانش آموزان چیست؟

زهرا علي اكبري(گروه نگاه)
۱۳۹۷/۰۹/۱۴
شواهد نشان می دهد عدم تمرکز از سازمان های استانی و تفويض اختيار به مدارس محلی ممکن است برای ارتقاي دستاورد کافی باشد چرا كه افزایش استقلال جوامع و معلمان برای بهبود فعاليت مدارس و یادگیری ضروری است.

درباره نويسنده:  Ann Shermanدر حال حاضر معاون دانشکده آموزش و پرورش در دانشگاه New Brunswickاست.  وي از سال 1996 در سياستگذاري دانشگاه بوده است و همچنان به آموزش و تحقیق در زمینه یادگیری زودرس، ارزیابی رسمی، تحقیق مبتنی بر علم و ارتباط بین هر سه ادامه می دهد. او در حال حاضر مسئولیت هاي فراوانی از جمله فراهم كردن فرصت های آموزشی حرفه ای برای معلمان در New Brunswick برعهده دارد و با وزارت آموزش و پرورش در خصوص  توسعه آموزش کودکان پیش دبستانی  و تمركزدايي در مدارس همکاری نزدیکی دارد.

 

اصطلاح "تمرکززدایی" در آموزش عمومی به فرایندی گفته مي شود که انتقال قدرت اداری و مالی را از وزارتخانه های آموزش عالی و عمومي  به دولت های محلی، جوامع و مدارس انتقال می دهد . تمركز زدايي در حال حاضر  به روش های مختلف در 13 سیستم آموزش و پرورش كشور کانادا در حال گسترش است.

وعده عدم تمرکز: آموزش و پرورش  متمركز وعده داده است که کارآمدتر باشد،  منعکس کننده اولویت های محلی، تشویق كننده مشارکت همه ذی نفعان، بهبود نتایج یادگیری و کیفیت آموزش باشد. دولت هایی که دارای محدودیت های شدید مالی هستند، از طریق پتانسیل تمرکززدایی برای افزایش بهره وری هزینه ها نیز مورد توجه قرار می گیرند. اما آیا پیشرفت تحصیلی را بهبود می بخشد؟

 

تمركزايي می تواند کار کند: شواهد نشان می دهد عدم تمرکز از سازمان های استانی و تفويض اختيار به مدارس محلی ممکن است برای ارتقاي دستاورد کافی باشد چرا كه افزایش استقلال جوامع و معلمان برای بهبود فعاليت مدارس و یادگیری ضروری است. تمركز زدايي کارآمد عمل مي می کند اگر مسئولين آموزش و پرورش محلی به منابع و توانمندی برای دستیابی به پیشرفت دانش آموزان دست یابند. به عنوان مثال، در ایالات متحده، مشاهده شده است که در مدارس متوسطه که معلمان در تصمیم گیری های مدرسه تاثیر گذارتر هستند، نمرات آزمون در ریاضی و زبان بسیار بالاتر است. پیشنهاد شده است که بهترین سناریو برای یک منطقه و مدرسه در نظر گرفته شود  ، اما پس از آن اجازه  داده شود تا مدارس برای تعیین بهترین راه برای رسیدن به آن خود اقدام و برنامه ريزي كنند. در اين روش بزرگترین خطر این است که مدارس با عملکرد بالا، شیوه های مديريت و تصمیم گیری موفق خود را با مدارس کم کار به اشتراك نگذارند، که اين می تواند منجر به نابرابری در نتایج و عملكرد تحصيلي   دانش آموزان شود. بنابراین پیدا کردن راه هایی برای به اشتراک گذاشتن این رویکردها یکی دیگر از نیازهای موفقیت در برنامه تمركز زدايي  است.

 

تصمیمات اتخاذ شده و پاسخگویی بیشتر: زمانی که تمرکززدایی باعث افزایش مشارکت محلی در مدیریت مدرسه می شود،  پاسخگویی به نیازهای دانش آموز بهبود مي يابد و به استفاده بهتر از منابع کمک می کند و بنابراین شرایط برای آموزش دانش آموزان ارتقا پيدا مي كند. استدلال می شود که شکاف میان مقامات دولتی و مدارس برای تصمیم گیری های سریع و آگاهانه بسیار زیاد است و تمركز زدايي اين فاصله را كاهش مي دهد. مشارکت بيشتر والدین و ارتباط نزديك تر با مدرسه ، می تواند یادگیری را در محیط کلاس و محیط خانه بهبود بخشد. این همکاری والدین می تواند تعهدات آن ها را نسبت به تصمیمات خود و مسئولیت پذیری بیشتر نسبت به معلمان و مدیرانی که توانایی بهتر تصمیم گیری برای بهبود عملیات و یادگیری مدرسه را دارند، تشدید کند.

 

آموزش بهتردر کلاس درس و عملکرد بهتر دانش آموزان: یکی از نتایج عدم تمرکززدایی با اصلاحات و اقدامات  مدیریتی مبتنی بر مدرسه، آموزش بهتر در کلاس درس و بهبود عملکرد دانش آموزان است. برای دستیابی به این موارد، باید دو مورد را مورد توجه قرار داد: 1) تشكيل  کمیته کیفیت و مشارکت  آموزشی با حضور معلمان، والدین و دیگران؛ 2) پيگيري کارایی که این برنامه را  به عمل می انجامد.

 باور و اعتقاد اساسي این نظریه تمركززدايي- بر این است که مشارکت بیشتر مدرسه و خانواده در فرآیند آموزش، یادگیری بیشتری را به وجود می آورد و زمانی که معلمان تحصیل کرده بیشتر درگیر شوند، منابع بیشتری همراه با بازخورد و ایده های والدین وجود داشته باشد ، تمركززدايي به پیشرفت دانش آموزان منجر مي  شود. زمانی که معلمان توانمند هستند و مدارس می توانند تصمیم هایی را که به طور مستقیم بر دانش آموزان تاثیر می گذارند، تحت چارچوب یک دید وسیع تر اتخاذ كنند، تمرکززدایی در بهترین حالت است.

کلید واژه ها : آموزش و پروروش, تمرکز گرایی , نظام آموزشي

نيروي انساني توانمند و اماكن مناسب؛ راه‌حل‌های آموزش‌وپرورش ...

معصومه بيات(معاون برنامه‌ريزي و مخاطب پژوهي مركز اطلاع رساني و روابط عمومي)

مدرسه محوري يا هژموني كاركرد مدارس

عباس شكوري شالدهي(پژوهشگر تعليم و تربيت)

منابع انساني ركن مهم تحول و حوزه پرورشي پيشرو و متفاوت نسبت...

عليرضا كاظمي(معاون پرورشي و فرهنگي وزارت‌ آموزش و پرورش)

ما هم ضرب المثل می‌شویم؟

احمد عربلو(نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان)

در سودای، شکستن دست سوداگران کتاب‌های کمک‌درسی

بابک نیک‌طلب(شاعر و کارشناس ادبیات کودک ونوجوان)

کتابهایی چون روغن، شامپو و برنج ...

سپیده چمن‌آرا (نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان)

آفات فست‌فودهای آموزشی یا بازار یوسف‌های ارزان

حبیب یوسف‌زاده (نویسنده و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان)

مدرسه محوري يا هژموني كاركرد مدارس

عباس شكوري شالدهي(پژوهشگر تعليم و تربيت)

منابع انساني ركن مهم تحول و حوزه پرورشي پيشرو و متفاوت نسبت...

عليرضا كاظمي(معاون پرورشي و فرهنگي وزارت‌ آموزش و پرورش)

کلینیک رایانه

مسلم ملکی( دبير هنرستان کاردانش عشایری و شبانه روزی شهدای شاه صاحب )

ارسال نظرات