نگاه نگاه

خانه / نگاه صاحب نظران

منابع انساني ركن مهم تحول و حوزه پرورشي پيشرو و متفاوت نسبت به گذشته

عليرضا كاظمي(معاون پرورشي و فرهنگي وزارت‌ آموزش و پرورش)
۱۳۹۷/۱۰/۰۹
در مديريت منابع انساني نوين، به پرسنل سازماني، به چشم سرمایه‌های اصلی نگاه می‌شود و هزینه کردن برای ارتقاي شیوه‌های جذب، تربيت و نگهداشت آنان هم نوعي اقدام در جهت توسعه سرمایه‌های اصلي سازماني محسوب می‌شود.

امروزه مديريت و رهبري استعدادها و قابلیت‌های انساني به يكي از اولویت‌های راهبردي در وزارت آموزش‌وپرورش[1] تبدیل‌شده است. در فضاي رقابتي موجود، مديريت مبتني بر بوروكراسي اداريِ صرف، به‌تدریج رنگ‌باخته است. در ديدگاه سنتي مديريت نيروي انساني، انسان معادل ماشين و يا بخشی از ماشينی انگاشته می‌شد که می‌بایست چرخه فرایند تولید را همچون سایر قطعات به شکل غير منعطف و از پيش تعریف‌شده به ثمر نشاند. در دهه‌های اخیر، ديگر نقش انسان به‌عنوان بخشی از ابزار و مجموعه ماشینِ تولید تلقی نمی‌شود، در عوض، باور علمي امروز بر سرمایه‌های اصلي سازماني بودنِ انسان و استعدادها و توانایی‌های انساني استوار است. سرمایه‌ای كه فراتر از سرمایه‌های مالي، فيزيكي، تجهيزاتي، ... قلمداد می‌شود، چرا که سرمایه‌های انساني می‌توانند مولّد انواع ديگر سرمایه‌ها باشند و در نهایت، ثروت آفرين و توسعه بخش باشند. شواهد علمي و تجربي حاكي از آن است كه سرآغاز شکل‌گیری بسياري از پیشرفت‌ها و تحولات، با ايده پردازي خلاقانه يك فرد و يا يك گروه نوآور رقم خورده است. ازاین‌رو، در مديريت منابع انساني نوين، به پرسنل سازماني، به چشم سرمایه‌های اصلی نگاه می‌شود و هزینه کردن برای ارتقاي شیوه‌های جذب، تربيت و نگهداشت آنان هم نوعي اقدام در جهت توسعه سرمایه‌های اصلي سازماني محسوب می‌شود. عملكرد مطلوب كاركنان آموزش‌دیده و متبحّر در يك ساختار سازماني سازگار، پويا، منسجم و هم‌افزا، می‌تواند زمینه‌های تضمين كيفيت عملكرد و ارتقاي بهره‌وری را فراهم آورد.

 با عنايت به این‌که در مقطع زماني فعلي، وزارت آموزش‌وپرورش مصمم به اجرای دقیق و مؤثر سند تحول است، اگر چنين اظهار گردد كه پیش‌نیاز ايجاد هرگونه تحول در وزارت آموزش‌وپرورش، تأمین و تربيت منابع انسانی متخصص، دانا، متعهد و دارای مهارت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای مطلوب می‌باشد، سخني به‌گزاف بیان‌نشده است. لذا، در جهت تحقق اهداف متعالي سند تحول در نظام آموزشي و پرورشي، ابتدا لازم به نظر می‌رسد كه نقش‌آفرینان اصلي عرصه تعليم و تربيت، يعني معلمان و مربيان، نه‌تنها چرخش‌ها و تغييرات مطلوب را درك نموده و با آن همسو شوند، بلكه تواناييِ رهبري مؤثر در اين زمينه را نيز كسب نمايند.

در اين راستا، معاونت پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش‌وپرورش، با در نظر گرفتن اهداف و راهكارهاي سند تحول بنيادين و با حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مقام عالي وزارت و همراهي مسئولين مربوط به‌ویژه همكاران مركز برنامه‌ریزی نيروي انساني، همواره تلاش نموده است در کنار سامان بخشي به ساختار منابع انساني موجود، زمینه‌های لازم را براي ارتقاي راهبردي دانش و مهارت‌های حرفه‌ای مربيان امور تربيتي، معاونين پرورشي و فرهنگي و مشاوران مدارس فراهم سازد.

بر اساس مستندات موجود در سال تحصیلی گذشته، اقدامات و فعالیت‌های بسیار قابل‌توجه ای درزمینهٔ ساماندهي منابع انساني حوزه پرورشي و فرهنگي انجام‌شده است. بخشي از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده در راستای ساماندهی و توانمندسازي منابع انسانی عبارت‌اند از

  1. ساماندهي نيروي انساني حوزه پرورشي و مشاوره با همكاري و هماهنگي مركز برنامه‌ریزی نيروي انساني و فناوري اطلاعات به‌صورت مستقل و متفاوت نسبت به سنوات گذشته با ايجاد و تعريف نقش پرورشي مستقل در تمام مناطق/ نواحي و شهرستان‌های كل كشور؛
  2. حفظ و تقويت جايگاه معاونت پرورشي در كليه مدارس بر اساس نرم‌های تعريف شده؛
  3. محاسبه و توزيع 1/876/948 ساعت نياز پرورشي و مشاوره در سطح كل كشور؛
  4. توزيع 160.000 ساعت حق‌التدریس با رشد 4 برابري نسبت به سال گذشته؛
  5. توزيع 4.400 ساعت گروه‌های آموزشي پرورشي درس تفكر و سبك زندگي و مشاوره بين استان‌های كشور؛
  6. ساماندهي 55.749 نفر مربي امور تربيتي، معاون پرورشي و فرهنگي و مشاور مدرسه؛
  7. ساماندهي 32.000 نفر از مدرسين درس تفكر و سبك زندگي در دوره متوسطه اول؛
  8. اخذ مجوز جذب طلبه وظيفه در حوزه معاونت پرورشي و فرهنگي در سطح مدارس براي فعالیت‌های قرآني و براي اولين بار جذب 500 طلبه وظيفه و نيز هماهنگي و برنامه‌ریزی براي جذب 1000 طلبه وظيفه ديگر براي سال تحصيلي آينده؛
  9. ساماندهي و سازمان‌دهی فضاهاي پرورشي و فرهنگي در قالب: کانون‌های فرهنگي و تربيتي به تعداد 1137 واحد، مراكز دارالقرآن 729 مركز، اردوگاه‌های دانش‌آموزی 301 واحد، مراكز و هسته‌های مشاوره 751 واحد؛
  10. سازمان‌دهی نيروي انساني موردنیاز فضاهاي پرورشي و فرهنگي به تعداد 2.918 نفر؛
  11. تحت پوشش قرار دادن 527.554 نفر از فرهنگيان در کارگاه‌های آموزشي و همایش‌های تخصصي با موضوعات فرهنگي و تربيتي
  12. برگزاري 3/861/815 نفر ساعت دوره آموزشي ضمن خدمت حضوري با مشاركت استان‌ها / مناطق / نواحي و شهرستان‌های كل كشور
  13. برگزاري 18/269/338 نفر ساعت دوره آموزشي به‌صورت الكترونيكي، ازجمله مهم‌ترین اقدامات اين معاونت در جهت ساماندهي و توانمندسازی منابع انساني حوزه پرورشي و فرهنگي و كاركنان آموزش‌وپرورش در راستاي ايفاي نقش تربيتي و مشاوره‌ای آنان بوده است.

در پایان لازم می‌دانم از همه عوامل دست‌اندرکار این تغییرات، به‌ویژه همكاران تلاشگرم در سطح استان‌ها/ مناطق/ نواحي و شهرستان‌های كل كشور و همچنين همكاران عزيز حوزه ستادي که نقش‌آفرینی مؤثر آنان، زمینه‌ساز پیاده‌سازی این رویکرد نوین بوده است، مراتب تشکر و قدردانی خود را ابراز نمایم.

 

[1] - با در نظر گرفتن این نكته كه مربيان و متربيان-به عنوان كاركنان و مشترياني كه خدماتي از نوعِ راهبري و مديريت تربيتي را ارائه و دريافت می‌نمایند- جملگي انسان هستند و همچنين، اين واقعيت كه مجموعه كالاهايي كه وزارت آموزش‌وپرورش قرار است توليد نمايد، نسلي از انسان‌ها است كه به مراتبي از حيات طيبه دست پیداکرده است، اهميت مديريت منابع انساني در اين كلان سازمان، جلوه بيشتري به خود می‌گیرد.

کلید واژه ها :

نيروي انساني توانمند و اماكن مناسب؛ راه‌حل‌های آموزش‌وپرورش ...

معصومه بيات(معاون برنامه‌ريزي و مخاطب پژوهي مركز اطلاع رساني و روابط عمومي)

مدرسه محوري يا هژموني كاركرد مدارس

عباس شكوري شالدهي(پژوهشگر تعليم و تربيت)

منابع انساني ركن مهم تحول و حوزه پرورشي پيشرو و متفاوت نسبت...

عليرضا كاظمي(معاون پرورشي و فرهنگي وزارت‌ آموزش و پرورش)

کلوخ‌های کمک‌درسی و ذهن دانش‌آموز

حیدر تورانی(استاددانشگاه)

كوله‌پشتي‌هاي پر از هیچ

سعيد بديعي(معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی)

كتاب‌هاي كمك‌درسي و ايزوله كردن دانش‌آموزان

عظيم محبي(پژوهشگر و كارشناس تعليم‌وتربيت)

كتاب كمك‌درسي، رحمت يا عذاب

سيدكمال شهابلو(معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی)

مدرسه محوري يا هژموني كاركرد مدارس

عباس شكوري شالدهي(پژوهشگر تعليم و تربيت)

منابع انساني ركن مهم تحول و حوزه پرورشي پيشرو و متفاوت نسبت...

عليرضا كاظمي(معاون پرورشي و فرهنگي وزارت‌ آموزش و پرورش)

کلینیک رایانه

مسلم ملکی( دبير هنرستان کاردانش عشایری و شبانه روزی شهدای شاه صاحب )

ارسال نظرات