نگاه نگاه

خانه / مدرسه و جامعه

کتاب‌های کمک‌در30

مجید راستی (نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان)
۱۳۹۷/۱۱/۰۷
مجید راستی، نسبت به کتاب‌های کمک‌درسی را طاعونی می‌داند که چند سالی است گریبان دانش‌آموزان و کتابهای درسی را گرفته است. او بر این باور است که کتاب کمک‌درسی که او نام جالب «کتاب‌ـ معلم‌» را به آن‌ها داده است، هیچ‌گاه نمی‌تواند جای یک معلم را بگیرد؛ زیرا یک معلم در واقع معلم‌ـ‌شاگرد است؛ او بی‌واسطه با شاگرد ارتباط دارد، او را می‌شناسد، درس را توضیح می‌دهد و همان‌جا ابهام یا پرسش شاگرد را می‌شنود و به شکل مناسب به او پاسخ می‌دهد؛‌ کاری که کتاب درسی از دور می‌خواهد انجام دهد.

چند سالی است که طاعون کتاب­های کمک‌درسی، گریبان کتاب­های درسی را گرفته است و به ازای یک کتاب درسی، چندین کتاب کمک‌درسی منتشر شده و می­شود.

تصوّر کنیم، خانم معلّم با شور و اشتیاق و در سکوتِ شنیدنی دانش­آموزان، درسی از کتاب درسی را برای آنان شرح می­دهد. ناگهان تقّی به در می­زنند. کسی آمده است با بسته­ای کتاب. لای در را باز می­کند و می‌گوید: «این­ها کتابِ کمک درسی است. بچه­ها بخوانند تا درس را خوب یاد بگیرند.» کمی بعد شخص دیگری بسته­ای کتاب کمک‌درسی می­آورد و می­گوید: «بچّه­ها، این کتاب را بخوانید تا درستان را خوب یاد بگیرید.» و اندکی بعد نفر سوم می­آید و می­گوید: «اگر این کتاب را بخوانید، حتماً بیست می­گیرید!»

معلّم به انبوه کتاب­ها چشم دوخته است که هر یک می­خواهند به دانش­آموز درس را خوب یاد بدهند؛ اصلاً نمره بیست بدهند.

امّا یادمان نرود درسی را که معلّم رودررو به دانش‌آموز می‌دهد و با توضیحاتش کمک می‌کند تا آن مطلب را خوب بفهمد و یاد بگیرد، کتاب­های کمک‌درسی می­خواهند از راه دور و بدون آشنایی با مخاطب،­ انجام دهند؛ یعنی معلّم بشوند، جای معلّم را بگیرند و درس بدهند. حال باید پرسید: آیا یک درس چند معلّم می­خواهد؟ آن هم  معلّم­هایی که هر یک سبک و روش خود را دنبال می­کنند و عجیب­تر آنکه هم می­خواهند معلّم باشند و هم کتاب!

حرف تمامی این کتاب ـ معلّم‌­ها این است: «نمره­ی بیست می­خواهید؟ ما را "بخرید" و بخوانید!»

و بعد هم اگر لازم شد که لازم هم می­شود، کلاس­های تقویتی، معلم‌های خصوصی، قبولی با سه جلسه و... و تزریق فقر فرهنگی، علمی و مالی به دانش­آموز و خانواده­ها برای نمره؛ نمره­ قبولی؛ نمره بیست!

کتاب کمک‌درسی در هیچ کجای دنیا نمی­تواند معلّم ـ شاگرد باشد.

اگر ضعفی در آموزش و پرورش هست، که در مواردی هست، کم داشتن معلّم‌های توانمند یعنی معلّم‌ـ‌شاگردهاست.

دانش­آموزان نمی­توانند دانشِ معلّم را جدای از او، درکتاب کمک‌درسی بیاموزند؛ چرا که معلّم‌باوری شرط لازم و معقول یادگیری است.

سخن پایانی آن که "هنر معلّمی" توانی است برای تأثیرگذاری در یادگیری دانش­آموزان که کتاب­های کمک‌درسی فاقد آنند.

 

کلید واژه ها : آموزش و پروروش

نيروي انساني توانمند و اماكن مناسب؛ راه‌حل‌های آموزش‌وپرورش ...

معصومه بيات(معاون برنامه‌ريزي و مخاطب پژوهي مركز اطلاع رساني و روابط عمومي)

مدرسه محوري يا هژموني كاركرد مدارس

عباس شكوري شالدهي(پژوهشگر تعليم و تربيت)

منابع انساني ركن مهم تحول و حوزه پرورشي پيشرو و متفاوت نسبت...

عليرضا كاظمي(معاون پرورشي و فرهنگي وزارت‌ آموزش و پرورش)

ما هم ضرب المثل می‌شویم؟

احمد عربلو(نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان)

در سودای، شکستن دست سوداگران کتاب‌های کمک‌درسی

بابک نیک‌طلب(شاعر و کارشناس ادبیات کودک ونوجوان)

کتابهایی چون روغن، شامپو و برنج ...

سپیده چمن‌آرا (نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان)

آفات فست‌فودهای آموزشی یا بازار یوسف‌های ارزان

حبیب یوسف‌زاده (نویسنده و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان)

مدرسه محوري يا هژموني كاركرد مدارس

عباس شكوري شالدهي(پژوهشگر تعليم و تربيت)

منابع انساني ركن مهم تحول و حوزه پرورشي پيشرو و متفاوت نسبت...

عليرضا كاظمي(معاون پرورشي و فرهنگي وزارت‌ آموزش و پرورش)

کلینیک رایانه

مسلم ملکی( دبير هنرستان کاردانش عشایری و شبانه روزی شهدای شاه صاحب )

ارسال نظرات